GRUPA KAPITAŁOWA ENTER AIR S.A.
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI ZA 2022 ROK
(dane w tysiącach złotych, o ile nie podano inaczej)
16
szerokiej ofercie tras, przenosi swoje operacje z rejonów zagrożonych do rejonów niedotkniętych kryzysem, takich
jak np. Wyspy Kanaryjskie i Hiszpania, Grecja, Bułgaria, Sardynia, Sycylia, Chorwacja, itp.
Potencjalne zwiększenie percepcji poziomu ryzyka przez turystów może mieć wpływ na przynajmniej krótkotrwały
spadek przychodów sektora turystycznego i lotniczego. Kluczowym elementem minimalizacji powyższego ryzyka
jest dla Grupy szeroka dywersyfikacja geograficzna świadczonych usług, oraz brak trwałej zależności od
określonych rynków, wpływająca na elastyczność oferty.
W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie. Ukraina oraz Rosja nie są destynacjami wakacyjnymi i Enter Air
nie wykonywał operacji czarterowych w tamte rejony, jednak konflikt wywołał wzrost niepewności co do
stabilności regionu Europy Wschodniej. Ze względu na działania wojenne cały obszar przestrzeni powietrznej nad
Ukrainą jest zamknięty, co powoduje, iż rejsy z Polski do rejonu Zatoki Perskiej, czy do Turcji mają wydłużone trasy,
tak aby omijać zamkniętą przestrzeń powietrzną. Trudno jest obecnie oszacować jak długo potrwają działania
wojenne i jaki będą miały zasięg. Na chwilę obecną nie zanotowano spadku popytu na wyjazdy wakacyjne pomimo
wzrostu cen ropy, oraz wahań kursów walut wywołanych konfliktem w Ukrainie.
3.2.4 Ryzyko związane z epidemiami i katastrofami naturalnymi
Katastrofy naturalne oraz epidemie chorób zakaźnych mają negatywny wpływ na popyt na usługi turystyczne oraz
loty czarterowe związane z międzynarodowymi wyjazdami turystycznymi w szczególności do regionów świata
dotkniętych przedmiotowymi zdarzeniami nadzwyczajnymi. Katastrofy naturalne oddziałują na psychologiczne
postrzeganie danego miejsca przez turystów jako lokalizacji o podwyższonym ryzyku. Efekt ten jest z reguły
krótkoterminowy. Dany region może jednak stracić znaczenie jako kierunek turystyczny na dłuższy okres z uwagi
na fakt, iż katastrofy naturalne często niszczą infrastrukturę turystyczną znajdującą się na tym obszarze.
Wystąpienie epidemii i katastrof naturalnych w regionach świata, do których loty wykonuje Grupa, może mieć
negatywny wpływ na działalność, sytuację finansową oraz perspektywy rozwoju Grupy. Grupa operuje do ponad
250 destynacji w 36 krajach, co daje jej dużą dywersyfikację rynkową na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń w
poszczególnych regionach turystycznych.
Ograniczenia w ruchu lotniczym z spowodowane pandemią COVID-19 praktycznie z dnia na dzień uziemiły flotę
Enter Air oraz innych przewoźników. Wykonywane sporadyczne rejsy cargo, repatriacyjne i rządowe wykonywane
w II kwartale 2020 r. były tylko znikomym procentem ruchu jaki jest konieczny dla utrzymania rentownej
działalności przy potencjale produkcyjnym Enter Air. Od lipca 2020 r. możliwe było przywrócenie około 30%
normalnej skali działalności i procent ten zmieniał się zależnie od skali restrykcji epidemicznych, nie pozwalających
na zaspokojenie olbrzymiego popytu na przewozy turystyczne, który był i nadal jest obecny. Zjawisko pandemii
COVID 19 jest zagrożeniem dla stabilności wyników Grupy jednak model biznesowy Enter Air oparty na
przedpłatach (zarówno przychody, jak i koszty) istotnie zwiększa odporność na sytuacje kryzysowe.
Dzięki modelowi biznesowemu Enter Air opartemu na przedpłatach (i przychody i koszty) odporność Enter Air na
sytuacje kryzysowe wydaje się być dość znaczna. Należy podkreślić, że Enter Air powstał w czasie największego
światowego kryzysu XXI wieku, wykorzystując w roku 2009 bankructwa konkurentów oraz niestabilną sytuację
rynku. Model biznesowy był od początku zaprojektowany do istniejących warunków kryzysowych i dlatego dziś
Enter Air jest jedną z niewielu firm, która nie musi przechodzić restrukturyzacji, a jedynie korzysta z elastyczności
swojego modelu biznesowego. Niewiele firm na świecie było w stanie w ciągu dwóch tygodni znacząco zmniejszyć
swoje koszty i zahibernować swoją działalność. Niewiele też firm jest w stanie w pełni elastycznie dopasowywać
swoje zasoby operacyjne do zapotrzebowania rynku. Natomiast model Enter Air pozwala dodawać do operacji
pojedyncze samoloty i dodawać nawet pojedyncze rejsy czy trasy w pełni elastycznie. Bardzo ważnym elementem
wspomnianego wyżej modelu biznesowego jest struktura kosztów w Enter Air, które poza opłatami leasingowymi,
technicznymi i częścią stałą pensji personelu są kosztami zmiennymi.
Umowy z tour operatorami są standardowymi umowami jakie Enter Air zawiera od 10 lat. Umowy są
zabezpieczone depozytami lub gwarancjami bankowymi. Każdy rejs jest przedpłacany, a pieniądze uzyskane z
przedpłaty od tour operatora są przez Enter Air używane na dokonanie przedpłat za paliwo, handling, opłaty
portowe oraz inne usługi. Enter Air nie musi wykonywać lotów i ponosić kosztów, jeśli dany lot nie został
przepłacony. Dzięki temu minimalizuje ryzyko ponoszenia kosztów przelotu w przypadku braku środków od tour
operatora. Sytuacja tour operatorów, z którymi współpracuje Enter Air jest dobra i Zarząd nie widzi obecnie
zagrożenia upadłości naszych klientów.